Barisan sarjana Barat yang terkenal seperti Thomas Cerlyle, Gustav Le Bon, Oswald Spengler dan Arnold Toynbee pernah mengambil kesimpulan yang amat menarik setelah melakukan kajian terhadap bekas-bekas peninggalan tamadun Islam. Mereka menyatakan bahawa perubahan-perubahan hebat yang berlaku ke atas tamadun-tamadun di serata dunia ini tidak terlepas daripada pengaruh Islam. Tanpa malu dan segan mereka mengakui bahawa kebangkitan tamadun Eropah Barat Moden dicorakkan oleh Islam yang pernah berkuasa selama 800 tahun di sana, iaitu di Sepanyol, Andalusia. Tamadun itu itu berakhir pada 1492M setelah ia ditawan oleh musuhnya. Namun kesan tamadun dan warisan ilmunya telah mencorak dan menunjangi kebangkitan tamadun moden barat setelah itu. Suatu hakikat yang diakui oleh musuh kepada pembina tamadun asal itu sendiri.
Cahaya agama Allah pernah meresap masuk menguasai Eropah. Islam telah berlabuh di Sepanyol hingga ke tembok Vienna. Panglima Tariq bin Ziyad telah membakar semangat para mujahidnya. Beliau berkata: ”Sesungguhnya lautan berada di belakang kamu dan musuh di hadapan kamu. Tiada lagi jalan pulang! Nasib kamu akan ditentukan oleh keberanian atau jiwa pengecut!” Sejak saat itu Islam masuk dan berkembang pesat di bumi Sepanyol, hingga saat ini masih ada sisa-sisa masjid berjumlah 1400 buah di Cordova dan istananya yang terkenal di seluruh dunia iaitu al-Hamra’ di Granada. Bukan sekadar itu, warisan ilmu sains, teknologi, matematik dan sebagainya yang menunjangi tamadun Andalusia telah menapak kukuh di dada bangsa Eropah. Puncanya, Andalusia pernah menjadi pusat tamadun, kebudayaan dan gedung ilmu. Bangsa Eropah berdatangan ke Andalusia menuntut ilmu yang dikembangkan oleh umat Islam. Mereka mempelajari Bahasa Arab dan ilmu Islam demi mencungkil ilmu sains dan teknologi yang dimonopoli oleh umat Islam ketika itu.
Catatan sejarah tamadun Islam juga mencatatkan bahawa selepas kewafatan baginda SAW, Khalifah Umar bin al-Khattab RA telah memerdekakan Palestin dengan damai. Penyerahan kekuasaan ke atas tanah Palestin dilakukan sendiri oleh Uskup tertinggi Nasrani yang rela tunduk dalam pentadbiran kerajaan Islam yang adil dan beramanah.
Belum sampai 50 tahun selepas kewafatan baginda SAW, perjuangan Baginda SAW telah diteruskan oleh generasi Islam yang cintakan agama dan Rasul-Nya. Di Afrika Utara Islam ditegakkan oleh panglima Tariq bin Ziyad. Islam turut merebak hingga ke Asia Tengah seterusnya menyeberangi sungai Sind dan Ganges. Agama Allah dibela oleh bala tenteranya yang perkasa, ketika itu yang memimpin tentera itu adalah pemuda yang masih berumur 17 tahun bernama Muhammad bin al-Qasim.
Persoalan yang sering timbul pada minda para pengkaji sejarah ketamadunan ialah, siapakah Muhammad? Kekuatan apakah yang baginda bawa hingga mampu menenggelamkan kuasa Kaisar-kaisar dan Raja-raja? Asan Tamadun apakah yang digunakan hingga mampu mencorakkan sistem dan undang-undang, ilmu dan politik, budaya dan ekonomi, ketenteraan dan kedaulatan umat manusia hingga kini?
Jawapannya terkandung pada ciri-ciri Tamadun Islam itu sendiri yang dapat disimpulkan sebagai berikut;
Islam adalah agama yang bersifat universal, tidak mengamalkan fanatik kesukuan atau asabiyah dan menjunjung tinggi sistem keadilan sesama manusia. Tanpa mengira ras dan agama.
Apabila negara-negara di seluruh dunia bersatu dalam wadah Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu, mereka merumuskan satu deklarasi sejagat yang bercirikan keadilan dan kemanusiaan. Mereka menyebutnya sebagai: Declaration of Human Rights yang diharap berupaya memberikan setiap individu hak-hak mereka sebagai manusia merdeka seadil-adilnya. Padahal Islam telah terlebih dahulu meletakkan dan mengamalkan prinsip keadilan dan kesaksamaan bagi seluruh umat manusia.
Firman Allah Taala yang bermaksud: ”Allah tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tiada memerangi kamu dalam agama, dan tidak mengusir kamu dari perkampungan kamu, Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berlaku adil.” (Surah al-Mumtahinah: Ayat 8)
Ajaran Nabi Muhammad SAW menolak diskriminasi terhadap non-muslim, iaitu mereka yang bukan pengikut agamanya. Bahkan haram menyakiti orang bukan Islam yang tidak menentang Islam. Melalui sabdanya Rasulullah menegaskan yang maksud: ”Barangsiapa yang mengganggu orang zimmi (non-Muslim dalam negara Islam) maka samalah dia seperti menggangguku, dan barangsiapa yang menggangguku maka dia telah mengganggu Allah Taala.” (Hadis riwayat al-Tabrani)
2. Islam tidak memisahkan agama dari negara. Islam menolak sekularisme dalam bentuk apapun yang bertujuan memisahkan agama dari kehidupan yang menjadikan kehidupan lepas bebas daripada neraca agama. Sedangkan neraca agama adalah sesuai bagi mentadbir seluruh urusan kehidupan keduniaan manusia.
Musuh-musuh Islam dan golongan yang tidak memahami Islam berusaha memburuk-burukkan imej negara Islam dengan kemunduran, keganasan dan sikap kuku besi. Generasi Islam yang celaru dengan keadaan semasa dan hanya memiliki kefahaman Islam yang lemah amat mudah mengikuti fahaman musuh-musuh Islam yang menyatakan Islam mesti dipisahkan daripada negara dan politik. Mereka meminjam istilah fahaman sekular yang mengajarkan bahawa Agama ini untuk Tuhan dan negara untuk semua. Dengan demikian barulah keamanan dan kesejahteraan dapat dikecapi seluruh umat manusia, dakwa mereka.
Maknanya mereka mahu apabila Islam dipisahkan dari negara, tiada lagi syiar Islam yang perlu diperjuangkan. Biarlah Islam hanya tinggal di masjid-masjid tetapi tidak perlu diamal dalam pentadbiran negara. Sungguh ia suatu pemikiran yang merbahaya, seperti racun dan bisa yang boleh mematikan cahaya agama Allah di serata dunia. Namun kita boleh berbangga, negara kita telah melakukan lonjakan pemikiran dan perubahan sikap. Malaysia dengan bangganya menyatakan sikap bahawa kami adalah negara Islam yang bertamadun. Berdiri di atas dunia ini menyambung perjuangan Nabi Muhammad SAW yang membawa misi kedamaian ke seluruh alam.
3. Perpaduan Ulama dan Umara, pemimpin dan rakyat untuk merealisasikan cita-cita tamadun Islam yang gemilang, cemerlang dan terbilang.
Sesungguhnya setiap Muslim berkewajipan membela agamanya. Agama dan negara tidak boleh dipisahkan. Sejarah telah membuktikan wujudnya negara Islam yang pertama di Madinah. Dan pemimpin negara Islam pertama bernama Nabi Muhammad SAW. Kepemimpinan itu sambung menyambung hingga ke hari ini. Dan bagi setiap pemimpin Islam di mana pun, yang memiliki satu persepsi dan agenda yang serupa dengan Muhammad SAW maka wajib bagi umatnya untuk mengasihi dan mentaati kepemimpinannya. Hal ini pernah dinyatakan oleh Imam yang agung, Shaikhul Islam Ibnu Taimiyah RA dalam kitabnya al-Siyasah al-Syar’iyyah yang menukilkan pendapat ulama salaf seperti al-Fudail bin Iyadh dan Imam Ahmad bin Hanbal yang menyatakan: ”Jikalau kami para ulama memiliki doa yang mustajab nescaya kami akan mendoakannya untuk kebaikan para pemimpin kami.”
Ibnu Taimiyah juga mengulas tentang keagungan peranan dalam memimpin negara, katanya: ”Wajib diketahui bahawa memimpin manusia adalah kewajipan agama yang paling besar, bahkan tidak akan wujud agama dan dunia tanpanya.”
Apabila ketiga-tiga ciri-ciri tersebut dapat direalisasikan oleh generasi Islam kini, insya Allah pelbagai konspirasi musuh-musuh Islam akan dapat diatasi. Islam tidak akan lemah kerana Allah Taala menciptakannya untuk menyelamatkan manusia dari kesesatan dan kehancuran.
Wallahua'lam Bissawab
Bacaan Tambahan