Umar bin al-Khattab adalah seorang pemimpin ulung dan khalifah ternama yang mencatat sejarah sebagai pemimpin utama umat manusia. Ketika menjadi khalifah, beliau berjumpa dengan seorang peminta sedekah yang telah tua dan lemah dari bangsa Yahudi. Beliau terkejut kerana mendapati wujud di kalangan rakyat jelatanya peminta sedekah yang tidak berdaya. Beliau pun bertanya: “Mengapa orang tua ini meminta sedekah?” Lelaki itu menjawab: “Saya adalah pembayar jizyah, wahai Amirul Mukminin.” Mendengar keluhan Yahudi itu Umar terus memerintahkan pegawai kewangan Baitul Mal: “Tidak patut sungguh! Pada waktu muda tenaga orang ini ditumpahkan untuk mencari nafkah hidupnya dan jizyah pula sentiasa dia bayar. Sekarang dia telah tua, maka mengapa kita biarkan dia meminta sedekah. Mulai sekarang hapuskan namanya daripada senarai orang yang dipungut jizyah, lalu pindahkan namanya ke dalam senarai orang-orang fakir miskin yang berhak menerima zakat.”
Adil, rahmat dan toleran. Begitulah seharusnya gambaran Islam apabila ia menjadi dasar pada sebuah Negara. Prof Yusuf al-Qaradawi dalam ‘Al-Khasaisul Ammah Lil Islam’, memberikan pandangan yang lebih luas tentang karakteristik Islam yang merangkumi beberapa nilai-nilai yang utama iaitu nilai ketuhanan, kemanusiaan, universal, moderat dan gabungan transformasi dan konsistensi dalam seluruh ajarannya.
Nilai ketuhanan bermakna segala fahamannya tidak terlepas daripada bimbingan wahyu, kemudian nilai kemanusiaan yang membawa ajaran mengakui dan membela hak asasi manusia sejagat, adapun ciri yang ketiga ialah agama ini memiliki nilai universal iaitu mengatur segenap sistem hidup manusia secara lengkap bukan hanya aspek ibadah saja yang diutamakan tetapi juga sistem politik, ekonomi, sosial, ilmu dan teknologi serta kedaulatan negara dan kekuatan jihad juga diatur dengan sempurna. Yang keempat ialah Islam bersikap moderat, adil dan seimbang berlainan dengan fahaman-fahaman yang dibuat manusia seperti fahaman sosialis yang menghapuskan hak-hak setengah golongan daripada setengah yang lain ataupun fahaman kapitalis yang membebaskan golongan yang kuat memperhamba yang lemah. Islam juga bercirikan transformasi yang dipadu dengan kekuatan konsistensinya terhadap nilai-nilai wahyu. Islam menerima perubahan dan penggabungan nilai-nilai lama dan baru dengan syarat ianya tidak merosak syariahnya yang suci kerana yang menciptanya adalah Allah Yang Maha Suci dari kecacatan.
Islam yang cantik, ideologi yang sempurna, doktrin yang efektif, fahaman yang relevan! Tetapi sayang, ramai orang di luar Islam yang telah diberikan gambaran teruk tentang agama ini, gerak kerja orientalis yang bersepadu telah berjaya menconteng arang ke wajah sejarah Islam ditambah lagi dengan pengaruh media masa kini yang dikuasai kebencian terhadap Islam dan sumbangan besar daripada serpihan-serpihan kumpulan radikal yang mengatas namakan Islam sebagai alat untuk kepentingan peribadi dan golongan yang jelas-jelas bercanggah sama sekali daripada sistem Islam yang suci telah berjaya mencorotkan kedudukan agama kita dari mata dunia.
Jangan salahkan Islam tetapi peribadi yang membawa nama Islam itu yang sebenarnya menjelekkan lagi wajah agama Allah ini. Islam tetap suci tetapi perbuatan seorang muslim yang sepatutnya mesti disucikan kerana mengotori Islam. Banyak sungguh yang menggunakan nama Islam untuk kepentingan peribadi, akibat dari kejahatan ini maka orang-orang komunis berpendapat agama itu candu bagi manusia. Sedangkan yang sekular amat benci mendengar sistem Islam cuba diterapkan dalam ekonomi, politik dan sebahagian aspek kehidupan lainnya mereka mahu memisahkan agama dari kepentingan dunia. Apakah kejahatan yang lebih dahsyat pada agama ini selain mengambilnya jika mendatangkan keuntungan dan membuangnya jika dilihat menjejaskan kepentingan hawa nafsu?
Keuntungan yang didapat dari penjualan nama agama ini bukan dilakukan oleh ahli-ahli perniagaan atau politik sahaja tetapi juga para pendakwah yang mengambil peluang duniawi dalam dakwahnya. Ada yang meminta bayaran untuk khidmat membaca Al-Quran bagi arwah orang yang telah meninggal, kalau begitu bolehlah syurga itu dibeli untuk orang yang sudah mati, asalkan ada duit semuanya boleh diatur?! Amalan-amalan yang langsung tiada sandaran daripada Al-Quran dan Sunnah Rasulullah SAW semakin subur. Menambah cela di wajah agama ini. Semua itu kerana desakan kepentingan peribadi, erti keikhlasan menjadi persoalan adakah memperguna agama boleh diterima sebagai usaha meninggikan kalimah Allah?
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang pertama kali diputuskan hukuman ke atasnya pada hari kiamat ialah seorang yang mati syahid. Dia dihadapkan kepada Allah kemudian Allah Taala mengingatkannya akan nikmat yang pernah dikurniakan sewaktu di dunia, maka dia pun mengingatinya, kemudian Allah Taala bertanya: “Apakah yang telah engkau lakukan dengan nikmat yang telah Aku berikan kepadamu itu? Dia menjawab: Nikmat itu telah saya gunakan untuk berperang kerana membela agama-Mu sehingga aku mati syahid. Allah SWT berfirman: Engkau bohong, sebenarnya engkau berperang dengan matlamat supaya engkau dipuji sebagai pemberani dan telah pun dikatakan orang begitu kepadamu.” Orang itu kemudian diheret wajahnya dan dicampakkan ke dalam neraka.” (Hadis riwayat Imam Muslim)
Jika orang yang syahid saja dipersoalkan matlamat jihadnya padahal dialah yang dipuji sebagai pahlawan dan pemberani, bagaimana pula dengan orang yang dicela kerana dengan terang-terangan merompak agama ini dan memperguna Islam demi kepentingan peribadi? Namun demikian kita tidak menafikan masih ada yang memiliki setulus-tulus keikhlasan di dalam memperjuangkan agama.
Allah SWT berfirman tentang karakter umat yang bersih dari segala kepentingan diri, yang bermaksud; “Katakanlah: "Jika bapa-bapa , anak-anak , saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan RasulNya dan dari berjihad di jalan nya, Maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusannya. dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik.
Sifat yang paling menonjol dari dalam diri mereka berjuang ikhlas untuk Islam ialah mereka mahukan perubahan ke arah kebenaran, suka menyebarkan amar makruf dan bergiat aktif menegakkan nahi munkar. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang melihat kemunkaran hendaklah ubah dengan tangannya, Jika dia tidak kuasa maka ubahlah dengan lidahnya. Barangsiapa yang tidak kuasa dengan lidahnya hendaklah ubah dengan hatinya, itulah selemah-lemahnya iman.” (Hadis riwayat Muslim)
Al-Imam Hasan Al-Basri berkata: “Tidak sedikit orang yang mati syahid tetapi bukan di medan perang melainkan di atas katilnya. Iaitu orang yang terus menerus bekerja keras melaksanakan kehendak Allah dan Rasul-Nya dengan menyampaikan dakwah, mempergunakan peluang, atau kekuatan dan kekuasaan yang ada padanya. Sehingga tegaklah kalimah Allah.”
Wallahua'lam Bissawab